العاصمة

كورونا فضحت العالم المتحضر

0

إيمان العادلى

– الرئيس الفرنسي ماكرون طلع هزأ رئيس وزار بريطانيا بوريس جونسون وهدده بغلق الحدود ووقف السفر من وإلى بريطانيا ، لأن ماكرون شايف ان جونسون لم يتخذ اجراءات كافية لمواجهة تفشي فيروس كورونا في بريطانيا ولأن أغلب الحالات المصابة اللي دخلت فرنسا قادمة من بريطانيا !!

– وجونسون كل شوية يقول تصريحات مرعبة اتسببت في حالة هلع للمواطنين وبسببها اتزاحموا على المحلات والسوبر ماركت لتخزين السلع ، وبسبب التزاحم ده انتشر الفيروس أكتر بين عدد كبير من الناس

– والسلطات الصحية في بريطانيا بتقول للناس : اللي يحس انه مصاب بالكورونا يقعد في بيته وما يجيش المستشفى إلا لو حالته خطيرة !!

– ومش بس كده ، دي سفارة بريطانيا في الكويت قالت لرعاياها اللي فلوسه تخلص منكم ويفلس ، يروح يشحت من اصحابه أو يتسول من بيت الزكاة الكويتي يعني بيقولولهم بالبلدي كده : مع نفسك يا حمار وما تصدعش دماغنا ، احنا مش ناقصينك !!

– وجمهورية التشيك بقى سرقت شحنة الكمامات وأجهزة التنفس اللي كان المفروض تروح لايطاليا

– وكمان ألمانيا عملت نفس الحركة واستولت على شحنة كمامات وأجهزة كانت رايحة برضه لايطاليا .

– والايطاليين من غضبهم من اللي بتعمله معاهم باقي دول أوروبا قاموا بانزال علم الاتحاد الأوروبي ورفعوا مكانه علم الصين .

– إيطاليا هي كمان ما سكتتش ، وقامت بالقرصنة على سفينة تجارية وهي في عرض البحر بعد أن كانت متجهة إلى تونس وعلى متنها شحنة كحول طبي ، بحسب ما صرح به وزير التجارةالتونسي محمد المسيليني لبرنامج تونس اليوم المذاع على قناة الحوار التونسي .

– النمسا بقى منعت توريد أي مساعدات سواء قفازات أو كمامات لايطاليا ، وقالك أصل احنا ربما نحتاجها !!

– ألكسندر فوتشيتش رئيس صربيـا طلع هزأ أوروبا كلها وقال من هنا ورايح انا ماليش غير الصين هي اللي وقفت جنبي ، وقام بزيارة لجمهورية الصين ، وبمجرد وصوله للمطار بتقبيل العلم الصيني علنا أمام الجميع .

– الأسبان شايفين ان الاتحاد الاوروبي أكذوبة كبرى واتفضحت ، بعد رفض توريد كمامات لأسبانيا .

– تركيـا أخدت فلوس من ايطاليا مقابل شحنة كمامات ولم ترسلها وبتساومها عليها !!

– اليونان طافحة الدم بسبب اللاجئين اللي أردوغان شحنهم على حدودها وخايفين تفشي الفيروس يخرج عن السيطرة ، وهما ظروفهم الاقتصادية أصلا صعبة وعارفين ان محدش هيساندهم ..

– أما أمريكا فالمعارضة شايفة ان ترامب بيتعامل مع تفشي الفيروس باستخفاف ، وان كل اللي يهمه حصد مكاسب سياسية فقط ، وفي نفس الوقت بيقولوا انه اتأخر جدا في اخذ الاجراءات الاحترازية .

– وسفارة أمريكا في المغرب بتقول لرعاياها اللي عايز يرجع أمريكا لازم يمضي على تعهد بسداد مبلغ ١٤٨٠ دولار تقريبا ، وبين البايع والشاري يفتح الله .

 

CPD

اكتشاف المزيد من بوابة العاصمة

اشترك الآن للاستمرار في القراءة والحصول على حق الوصول إلى الأرشيف الكامل.

Continue reading